الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

التســــامح في الحــــــب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
فارس الرومانسية
المــــدير العــــام للمنتدي

ذكر

مُساهمةموضوع: التســــامح في الحــــــب   الأحد مارس 22, 2009 11:01 am

للحب شعور يملاء الحياة سعادة وفرح فهل من الممكن التسامح فى الحب؟
سؤال يطرح نفسة على مائدة المحبين والعشاق.
التسامح شىء جميل كلمة تعبر على الاذان بموسيقى لها ابداعها.
والتسامح فى الحب هو بمعنى اخر الاستمرار فى السعادة والاحاسيس الجياشة بما للحب هذة الصفة .
وهل التسامح فى الحب يكون باستمرار دون قيود او شروط على طرفين الحب؟
وهل التسامح يكون على اى سبب ام هناك اشياء لا يمكن التسامح فيها ؟
ومن وجهة نظرى المتواضعة انة يمكن التسامح فى اى شىء مهما كان الا شىء واحد وهو الخيانة
هذة الكلمة التى وبطبيعتها تؤدى الى عدم التسامح اما كل شىء اخر يمكن التسامح فية واعادة القلوب
الى عشقها الرائع .

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://grouploving.yoo7.com
maha

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التســــامح في الحــــــب   الأحد مارس 22, 2009 5:44 pm

اكيد فعلا التسامح شىء عظيم ولازم على الانسان انه يسامح فربنا بيسامح فمابال الانسان لكن عشان انسان فالتسامح مش بيبقى ينفع فى بعض المواقف واهمها زى ما قلت يا هيثم الخيانة وفى سبب تانى مهم ان يكون فى حد من الطرفين حبه قل وبكدة ماينفعش اسامح انسان ماباقش يحبنى ومش عايزنى فلازم ابعد عنه ومافكرش انى ارجع تانى لان الانسان الى بيحب عمر حبه ما بيقل بالعكس بيزيد يبقى كدة هو ماحبنيش زى الخيانة لو الانسان خان الى مرتبط بيه يبقى كدة هو ماحبهوش لان الى بيحب مابيشوفش غير الى بيحبه وبس /دى لو الخيانة بانه يكون حب حد تانى لكن فى خيانة الكلمة والوعد ودى افظع مواقف الخيانة لان خيانة الكلمة يعنى خيانة امانة فمش ممكن هرجع وأأامن على نفسى مع حد خان الامانة الى أأتامنته عليها .....
فمن الجميل انى اسامح الى بحبه على شروط:
اولا:ان الانسان الى اسامحه يكون يستاهل فعلا انى اسامحوااتاكد انه فعلا ندم على غلطه فى حقى
ثانيا:مش معنى انى اسامح انى اجى على نفسى او على كرامتى ماينفعش نفسى وكرامتى اغلى عندى من اى حاجة تانية
ثالثا:ماينفعش اسامح الحد ده بسهولة كدة كأنه ماجرحنيش او ازانى فى مشاعرى احسسه واعرفه انى حاجة غالية اوى بمعنى اعزز نفسى عشان مايرجعش يغلط فيا تانى
واخيرا....اى انسان فى الدنيا معرض للغلط لانه بشر مش ملاك ومن حق اى انسان بدل الفرصه اتنين مش اكتر لان الانسان لما يضيع حاجة منه ويرجع يلاقيها تانى لو ماحفظش عاليها يبقى هو مايستهلهاش وماينفعش ادى فرص تانية لانى كدة هبقى برخص نفسى وعشان يحافظ عليا لازم ابقى كبيرة وغالية فى نظر نفسى عشان ابقى كبيرة وغالية فى نظره وبكدة هيحافظ عليا بجد......
اتمنى اكون افادتكم ومستنية ردكم ...
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الرومانسية

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التســــامح في الحــــــب   الإثنين مارس 23, 2009 6:38 pm

انا بضم صوتي لصوتك يا مها في رأيك بس انا مش معاكي في ان اخر نفطتين قولتيهم لان التسامح مش بيرخص الانسان اللي بيسامح بالعكس بيكبره وبعليه عند الطرف الاخر لان بكده بيزبتله ان هو باقي عليه وان اي مشكله ممكن تتحل مدام الحب موجود والتسامح موجود وده اعتقد انه من اساسيات الحب لان اللي بيحب بيسامح مهما كان الا في حاله واحده زي ما قولت الخيانه والحاجه التانيه معتقدش ان الانسان اللي بيسامح ده بيجي علي كرامته ولا بيقلل من نفسه لان اللي بيحب بجد مبتبقاش الفروق دي موجده اصلا ما بين اتنين بيحبو بعض بجد دي وجهة نظري المتواضعه ومنتظر بقيت الردود

maha

انثى

مُساهمةموضوع: رد: التســــامح في الحــــــب   الثلاثاء مارس 24, 2009 7:52 am

انا معاك يا هيثم ان الانسان لو سامح الى بيحبه بيزبتله انه باقى عليه بس الانسان لو سامح الى بيحبه كذا مرة واداله فرص كتير وهو الى ماحفظش عليه وكل مايسامحه يرجع يغلط فى تانى يبقى الحد ده مايستهلش انى اسامحه ولا يستاهل انى ابقى عليه لان الى بيحب حد بيحافظ على الى بيحبه بس كدة الانسان ده ماحفظش عليا ولا فارق معه انى زعلت او انى بعدت طب يبقى اجى ليه على نفسى عشان انسان زى ده انت مافهمتش كلامى صح يا هيثم انا قلت انا مع التسامح بس اهم حاجة يكون الانسان ده يستاهل انى اسامحه وفى نفس الوقت ماجيش على نفسى عشان حد مش مقدر ......
ياريت اكون قدرت اوصلك راى صح .....
ومستنية باقى الردود......
فارس الرومانسية

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التســــامح في الحــــــب   الثلاثاء مارس 24, 2009 6:48 pm

وانتي برضو موصلكيش قصدي ان لو الطرف الاول شايف ان الطرف التاني ده ميستاهلش مكنش ارتبط بيه من الاصل والا اذا مكنشي فارق معاه الطرف ده مكنشي هو سامح في حاجات كتير قبل كده ونسيها
يا جماعه انا نفسي تفهمو موضوع التسامح ده صح انتو مش فاهمين ما ينفعشي اسامح وادي فرصه و احط الطرف التاني كأنه في اختبار علي انه هيحصل منه ده تاني ولا لا ..نعمل زي اللي بيحفر حفره لحد ويداريها من غير ميحزره منها ما هو كده لازم هيقع فيها تاني عشان انا متعاونتش معاه وحزرته من الحفره دي من الاول ...وانا من وجهة نظري المتواضعه ان اللي بيحب بجد بيسامح من قلبه وبينسي مش بيشيل من اللي بيحبه ده اللي انا اعرفه عن الحب الحقيقي لو حتي مره واتنين وعشره طلاما هي مشاكل طبيعيه وعمر الدنيا ما بتمشي كده بدون مشاكل بس نقف قصادها ونحلها منسبهاش لغاية ما تكبر وهي من الاساس مشاكل صغيره جدااا ...يا ريت تكون وجهة نظري وصلتلكو

فارس الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التســــامح في الحــــــب   الأربعاء سبتمبر 09, 2009 12:10 am

اصعب حاجه فعلا انك تفقد شخص كان كل حياتك او جزء من كيانك نفسه
انا من النوع المتسامح اوى فعلا حتى لو انا تعبت من الحب ده فاناا هبقى مسامحه فحق الجرح الى اتجرحته
سااعات من كتر ما الواحد اتجرح مبيبقاش قادر يستمر لانه جه على حق نفسه كتير
بس يقدر يسامح لكن ميقدرش يرجع الحب ده وخاصه ان الى معاه انسان مش بيتغير او الخيانه فدمه

التسامح عمرة ماكان ضعف
التسامح عمرة ماكان ضعف
التسامح عمرة ماكان ضعف
وبعدين التسامح ده نعمة ربنا الهمنا بيها ... وزي ما الناس بتقول دايما ده ربنا بيسامح احنا مش هنسامح
فارس الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: التســــامح في الحــــــب   الأربعاء سبتمبر 09, 2009 12:12 am

وعلي فكرة نعمة التسامح دي مش موجودة عند ناس كتير

التســــامح في الحــــــب
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1