الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 الاستخسار فى الحب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
maha

avatar

انثى
عدد الرسائل : 8
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 25/02/2009

مُساهمةموضوع: الاستخسار فى الحب   الخميس مارس 19, 2009 3:25 am

انا حبيت اكتب موضوع جديد شوية وهو الاستخسار فى الحب بمعنى ممكن يكون فى اتنين مرتبطين وحصل خلاف وانفصلوا وكان احد الطرفين سبب الخلاف الى وصل الطرف التانى انه يقرر الانفصال ولكن بعد الانفصال تصرفات الانسان الى جرح حبيبه بتدل انه لسة بيحبه يعنى بيسال عليه فى غيابه وبيخاف عليه وحجات زى دى يعنى من الاخر زى المثل الى بيقول: (لا احبك ولا اقدر على بعدك)او بمعنى تانى (بيخسرنى وبيستخسرنى) الى انا عايزة اعرفه دلوقتى لو الانسان ده اتغير بجد وحاول انه يرجع للطرف التانى هل الطرف التانى يسامحه ولا لا وهل لو مسامحوش مش ممكن يندم بعد كدة انه مادلوش فرصة تانية لانه ممكن يكون فعلا بيحبه وحس بقيمته بعد مابعد عنه .....
بليز مستانية ردودكم على الموضوع...... Smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
أسير الحب
المشــرف العــام
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1469
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 30/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الخميس مارس 19, 2009 4:10 am

أولا أنا بشكرك يا مها على موضوعك الجميل ده بس معلش إسمحى أقولك ده كده ما أسموش إستخسار فى الحب لأن مفيش حاجة إسمها إستخسار فى الحب لأنى إللى يعمل كده يبقى مش بيحب أصلا والحب عمره ما كان فى قاموسه كلمة إستخسار إللى موجود فى قاموسه عطاااااء مش إستخسار أما بقى بالنسبة للموضوع نفسه إللى بتتكلمى فيه اولا هو موضوع مكرر بس بإسلوب تانى بس أنا هاجوبك عليه لو الأتنين إللى إنفصلو دول بيحبو بعض بجد يبقى مهما يحصل من خلافات ما بينهم عمر كلمة إنفصال ديه ما هتكون موجودة ما بينهم
ممكن نقول يبعدو عن بعض شوية وما يتكلموش فترة وده فى حالة لو كانت مشكلة كبيرة بس إنما مش إنفصال يا جدعان نفسى تفهمو إن كلمة إنفصال ديه مش كلمة سهلة تتقال أنا بشوف ناس بتقول أنا إنفصلت أنا وفلان او فلانة ليه علشان مش عارف إيه ويطلع سبب لا يستدعى ذلك وحتى لو يستدعى برضه ما ينفعش وبعديها بكام يوم يقول رجعنا لبعض خلاص طب بالذمة ده كده كان إسمه إنفصال أنا هقولك مثال على الكلمتين دول الأنفصال و البعد بحيث تفهمو معناهم علشان محدش يقولهم تانى إلا وهو فاهم هو بيقولهم ليه
الأنفصال زى مثلا عضو من جسمى إنفصل عن باقى أعضاء جسمى هل هقدر أرجع العضو ده تانى مكانه وحتى لو ده حصل عمره ما هيرجع بطبعته زى ما كان ده معنى الأنفصال
أما البعد وده زى مثلا فى إتنين ماشين فى طريق واحد سوى فجأة تاهو بسبب إن حصل خلاف بينهم على الطريق إللى ماشين فيه ده يقول نمشى من هنا وده يقول لأ نمشى من هنا فطبعا نتج عن هذا الخلاف إنهم كل واحد فيهم خد الطريق إللى هو شايفه صح وبالتى تاهو من بعض ساعتها لو كل واحد فيهم دور على التانى بعد ما تاه منه أكيد هيلاقيه لأنه كل واحد فيهم عرف الطريق إللى التانى مشى فيه ودور عليه فيه فلازم يتقابلو وده معنى البعد إنهم ما إتفقوش على حاجة ولكن فى الأخر مينفعش يفترقو فكل واحد فيهم جرى يدور على التانى

أما بقى عن إللى بتقولى عليه يا مها مفيش حاجة إسمها فى الحب لا أحب ولا أقدر على بعدك الكلام ده سورى كلام فاضى علشان إللى بيحب لا يمكن يقدر يستخسر فى حبيبه ولا يقعد منغيره لحظة وقته وحياته كلها لحبيبه وبس مش علشان أحطه قدام منى فرجة وقت ما أحب أحبه أحبه و وقت ما أحب أبعد شوية أبعد لأ مفيش الكلام ده فى الحب

فى النهايه بقولوكو معلش طولت عليكو فى ردى بس كلام كان لازم يتقال وأفتكر يا مها كلامى واضح أوى وصريح ولو فى أى حاجة إنتى مش واصلة ليكى أنا موجود وقولى وأنا معاكى

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
maha

avatar

انثى
عدد الرسائل : 8
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 25/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الجمعة مارس 20, 2009 9:55 am

اولا احب اشكرك يا محمد على ردك وانا معاك فى الى انت قولته وخاصة عن الانفصال والبعد بس انا بقول ان كل انسان فى الدنيا معرض انه يغلط ومن حق اى انسان انه ياخد وقت لنفسه يفكر فى مع نفسه فى حياته ويراجع نفسه حتى لو فى الحب ده مش غلط انى ابعد عن الى بحبه عشان افكر مع نفسى فى علاقتى بيه واعرف انا كنت مقصر فى ايه والطرف التانى مقصر فى ايه من حق اى انسان انه يبعد شويه عشان نفسه وعشان الطرف التانى وبارضه من حق اى انسان انه ياخد فرصه تانية مش عشان حد غلط فى حقى يبقى كدة خلاص هو مش بيحبنى لان زى ماقلت اى انسان ممكن يغلط ومسالة الاستخسار دى انا مش اقصد المعنى الحرفى انا اقصد ان ممكن اكون بحب حد بس انا بعيد عنه بس شايفه قدامى وفى نفس الوقت مش عايز اظلمه ومحتاج وقت ارجع فى نفسى عشانى وعشانه الى انا بسال فى هل لو انسان زى ده نديلوا فرصة تانية ونسامح ولو مادناش فرصة مش ممكن نندم على اننا مادناش فرصة تانية ....وشكرا مرة كمان ومستنية باقى ردودكوا....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
أسير الحب
المشــرف العــام
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1469
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 30/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الجمعة مارس 20, 2009 10:12 am

يا ست الكل كلامك ده كله على عينى وعلى راسى بس كانت فين خطوة البعد ديه من الأول المفروض يا مها إن ديه كانت أهم خطوة تتعمل قبل ما نوافق على الشخص إللى هنرتبط بيه بمعنى أنا النهارده جيبت أعجبت بواحدة وإشديت ليها وعايز أرتبط بيها هل هروح أترمى فيها كده على طول وأسلم لها منغير ما اتأكد من مشاعرى ديه ومن مشاعرها ديه هيا كمان لأ طبعا إستحالة لازم أفكر مرة وإتنين وتلاتة وألف وأبعد كل البعد عنها علشان أقدر أحدد ده بعقلى قبل قلبى لأن أنا إيه إللى يخلينى أسلم وأدلق وأحب وأنا مش متأكد من الحب ده إن كان وهم ولا حقيقة إيه يخلينى بعد ما أقول كلمة بحبك أبعد علشان أفكر لأ طبعا البعد قبل ده كله علشان لا منه أنا أغلط ولا هو يغلط لأن إللى هيتعك مين فيها فى الأخر ما أكيد إللى بيحب بإخلاص هو إللى هيتعك فيها فى الأخر لو معلمش إللى بقول عليه ده
أمال بقى لو عن سؤالك إللى بتسأليه إللى هو هل لو انسان زى ده نديلوا فرصة تانية ونسامح ولو مادناش فرصة مش ممكن نندم على اننا مادناش فرصة تانية أنا جوابتك على السؤال ده فى ردى إللى فات لو كنتى ركزتى فى كلامى وقولتلك مش هقولك ما ترجعيش وما تدلوش فرصة تانية لأ هقولك إرجعى ليه وإديله فرصة تانيه بس مقابل ده حاجتين أولهم هتحكمى عقلك قبل قلبك كويس أوووووووووى
ثانيا تحطيه فى بدل الأختبار ألف ولو نجح فى كل الأختبارات ديه وكان قد المسؤلية يبقى أكيد ما نفرطش فيه وساعتها تتأكدى إنه ندم وراجع فعلا وبرضه هقولك فى الأول وفى الأخر بلاش تحكمى قلبك بس سواء هو كان كويس أو وحش لأ حكمى قلبك قبل عقلك فى كل أمورك مش ده بس لأن ده أكبر غلط إن الواحد يحكم قلبه قبل عقله أرجو مكنش طولت عليكى فى الكلام ومستنى تعليقك على ردى

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الرومانسية
المــــدير العــــام للمنتدي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 357
العمر : 29
الموقع : cairo
تاريخ التسجيل : 28/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الجمعة مارس 20, 2009 10:27 am

انا بتفق مع محمد في رأيه في الحاله اللي انتي ذكرتيها يا مها بس انتي ذكرتي حاله واحده هي ان لو طرف من الطرفين اتسبب في الخلاف اللي ان ادي الي الانفصال علي حد كلامك طب لو كانو الطرفين مشتركين في الخلاف ده وادي برضو اللي الانفصال ايه ممكن يكون الحل في الحاله دي

_________________
حبيت الدنيا وعيشتها عشان احلي ما فيها الحب واللي انا حبيته ساكن جوايا من يوم ما عرفت احب

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://grouploving.yoo7.com
أسير الحب
المشــرف العــام
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1469
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 30/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الجمعة مارس 20, 2009 10:31 am

أولا بشكرك يا هيثم على إتفاقك معايا فى كلامى بس عايز أقولك إن الكلام ده بقى إللى أنا قولته ينطبق على إللى إنتا بتقوله قبل إللى قالته مها فى كلا حالتكم إنتو الأتنين سواء كان طرف واحد او طرفين السبب فى الأنفصال او البعد الحل بتاعو إللى أنا وضحتو فى ردى فوق وفى إنتظار تعليقاتكم

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
maha

avatar

انثى
عدد الرسائل : 8
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 25/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الجمعة مارس 20, 2009 12:00 pm

انا متفقة معاك يا محمد فى كلامك بس انا الى اقصده من مساله البعد دلوقتى يعنى بعد فترة من الارتباط هو ان اكيد انا هفكر قبل مااارتبط بشخص بس الشخص ده انا مش هكون عرفت حاجات كتير عنه يمكن بعض المزايا الى خلتنى اعجب بيه وافكر فى ارتباطى بيه بس العشرة بعد كدة هتوضحلى حجات كتير يعنى هتبينلى مميزاته وعيوبه سعتها من حقى ابعد شوية عشان افكر هل اكمل معه ولا مش هقدر ومن حق الطرف التانى انه بارضه يفكر اذا كان الشخص ده يستاهل اكمل معه ولا لا ....
اما بالنسبه لكلامك يا هيثم فاردى عليك هو كلامى الى كتبته يعنى انك تبعد شوية وتفكر فى مميزات وعيوب الطرف التانى والطرف التانى يبعد بارضه ويفكر فى مميزاتك وعيوبك وبعدين القرار هيتححد من الطرفين ولو طرف قال نبعد يبقى هو قراره انه مش قابل بعيوبك وفى الحاله دى لازم انت كمان تبعد اتمنى اكون افادتك ....
ومستنية ردودكوا على راى....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الرومانسية
المــــدير العــــام للمنتدي
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 357
العمر : 29
الموقع : cairo
تاريخ التسجيل : 28/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الجمعة مارس 20, 2009 2:14 pm


شكرا علي اهتمامك وردك عليه بس انا بتكلم عن الموضوع عمومااا واعتقد ان كلامك ده يناسب حالات معينه من الخلافات بين اي طرفين لما مثلا بيكون الطرفين دول لسه مش عرفين بعض كويس زي ما قولتي يبقي لازم نبعد ونشوف مميزات وعيوب كل واحد وبعد نقرر بس في حالات متسدعيش ذلك لما يبقي كل طرف عارف عيوبه .. وكل طرف من الطرفين عرف التاني ايه اللي بيزعله اعتقد ده ميستدعيش في الحاله دي الكلام اللي انتي قولتيه لان في الحاله دي بتكون بكده الشكله اتحلت بس بتبقي محتاجه وقت وهما مع بعض وكل شي مع الوقت بيتصلح مدام الطرفين كل واحد عرف غلطه فين ومعلش اذا كنت طولت عليكووو ومستني بقيت الردود.........

_________________
حبيت الدنيا وعيشتها عشان احلي ما فيها الحب واللي انا حبيته ساكن جوايا من يوم ما عرفت احب

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://grouploving.yoo7.com
soma
عضو جديد
عضو جديد


انثى
عدد الرسائل : 20
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 30/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الخميس أبريل 02, 2009 2:57 pm

بشكرك يا مها علي موضوعك بس فعلا مفيش حاجه اسمها استخسار في الحب عمرها ما وردت عليه واللي يستخسر في حد حاجه يبقي عمره ما حبه لان اللي بيحب عمره ميستخسر ده حبيبه هيستخسر يقوله كلام حلو استحاله بجد معتقدش حاجه اسمها كده ابدااااا طول عمرنا نسمع العطاء في الحب لكن الاستخسار صعب اوي ومفيش حاجه برده اسمها لا احب ولا اقدر علي بعدك اللي بيحب بس هو اللي مبيقدرش علي البعد لكن لا احب ولا اقدر علي بعدك ديه انا اسميها انانيه وحب للنفس فقط اهم حاجه انه يكون سعيد طب والطرف التاني مينفعش ابداااا الكلام ده
اما عن النقطه اللي بتقولي فيها انه عايز يرجع منصحكيش لان الانسان ده مبيحبش وعمره ما هيحب وردك علي محمد ودفاعك ان كلنا بنغلط ولازم ندي فرصه انتي بدفعي لانك عايزه ترجعي او ممكن نقول انتي فعلا بتحبي لكن المفروض زي ما محمد قال مينفعش انتي بتقولي ان كل واحد ياخد فرصه ويبعد علشان يعرف التاني صح ماشي هقولك يبعد شويه لكن مش ينفصل وبعد كده نرجع لان الانفصال ليه معني تاني خالص غير الابتعاد طبعا مينفعش صدقيني يا مها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الحب

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 126
العمر : 31
الموقع : ----------------------------------
تاريخ التسجيل : 24/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 11:41 pm

أكيد جرح الحبيب اصعب شي لان تنصدم انو اقرب شخص الك يجرحك بس الــلــي يــحــب .. يــســامــح لاتندم على حب عشته...حتى ولو صارت ذكرى تؤلمك...فإذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ولم يبقى منها غير الأشواك فلا تنسى انها منحتك عطراً جميلاً أسعدك...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الحب

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 126
العمر : 31
الموقع : ----------------------------------
تاريخ التسجيل : 24/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 11:46 pm

وإذا قررت يوما أن تترك حبيباً فلا تترك له جرحاً فمن اعطانا قلباً لايستحق ابداً منا ان نغرس فيه سهماً او نترك له لحظه الم تشقيه...وما أجمل أن تبقى بيننا لحظات الزمن الجميل...وإذا فرقت الايام بينكما فلا تتذكر لمن كنت تحب غير كل احساس صادق...ولاتتحدث عنه إلا بكل ماهو رائع ونبيل...فقد اعطاك قلباً...واعطيته عمر وليس هناك اغلى من القلب والعمر في حياة الانسان...واذا جلست يوماً وحيداً تحاول ان تجمع حولك ظلال ايام جميلة عشتها مع من تحب، اترك بعيداً كل مشاعر الالم والوحشة التي فرقت بينكما...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الحب

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 126
العمر : 31
الموقع : ----------------------------------
تاريخ التسجيل : 24/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 11:52 pm

موضوعي ده علشان التسامح مش علشان نعيش في الغلط ونعيش مع ناس بيغلطوا الموضوع مش مين اللي بيسامح لان ممكن تكون انت فاكر انك صح وفي الاخر تطلع غلط وان انت اللي بتغلط المهم اننا نسامح والتسامح لازم يكون معانا في كل مكان بنروحوا واحنا عايشين علشان نغلط ونسامح ونتعلم المهم ان التسامح يكون جوانا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
فارس الحب

avatar

ذكر
عدد الرسائل : 126
العمر : 31
الموقع : ----------------------------------
تاريخ التسجيل : 24/11/2008

مُساهمةموضوع: رد: الاستخسار فى الحب   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 11:54 pm

انا بقي ماشي كده يعني انا مبعرفش ازعل من حد او اضيق من حد عشان انا بحاول ف كل الاحاول اني اكونشخص هادي ومابحبش ازعل حد مني في كل الاحوال يعني انا شخص متسامح لي ابعد الحدود في ناس كتير بتفكر ان التسامح ده ضعف بلعكس التسامح حاجة جميلة لازم كلنا نسامح لان ربنا بيسامح عبادة احنا البشر مش هنسامح بعض التسامح عمرة ماكان ضعف وبعدين التسامح ده نعمة ربنا الهمنا بيها ... وزي ما الناس بتقول دايما ده ربنا بيسامح احنا مش هنسامح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الاستخسار فى الحب
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي الحب :: منتديات التعارف والحب والرومانسية :: حل مشاكل الحب-
انتقل الى: