الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 

الحب الاول وهم ام حقيقة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ملاك الحب
مشــــرفة منتــــدي المــرأة

انثى

مُساهمةموضوع: الحب الاول وهم ام حقيقة   الثلاثاء سبتمبر 16, 2008 5:43 am

مابين الوهم والحقيقة تتراوح المشاعر تجاه الحب الاول البعض يعتقد ان ذكرى الحب الاول لن تمحوها الايام والسنين والبعض ينظر اليه على انه مجرد وهم طفولي ومشاعر مراهقة طبيعية يمر بها الانسان البعض يعيش على ذكرها ويتمنى لو عادت به الايام والبعض يحاول ان ينسى تلك الذكريات ويعتبرها ماض انتهى ولن يعود.غالبا ماتكون في حياة الكل مناقصة حب الاولى والبعض مازال يحمل ذكريات طيبة عنها والبعض انتهت قصة حبهم نهاية حزينة ولا يريدون ندكرها .البعض احب عن بعد والبعض انغمس في الحب وعاش اصدق لحطات من المشاعر البريئة والبعض يرى ان الحب الاخير هو الوحيد الحب الحقيقي على اساس ان المسائل نسبية يقال ان الحب الاخير هو اصدق حب مهما كان ترتيبه .فالحب الاخير يقضي على اي اثر للحب الاول والبعض يقول الحب الاول يترك اثرا لا بمكن اعتباره الا جزءا من الذكريات ولكن الحب الاخير اذا كان صادقا يجعلك تنسى الحب الاول لان الحب الاخير غالبا مايكون قد وصل الى درجات النضج اعلى من الحب الذي قبله نتيجة لان الانسان يكتسب المزيد من الخبرة مع مرور الايام ويستطيع ان يتحكم في عقله وعواطفه بشكل افضل ,وحول معايير الحب الحقيقي يقال انه الحب الذي بعطي الانسان شعرا بالاتزان الداخلي ولكن مشكلة الرجل في مجتمعنا العربي انه ذو طبيعة عاطفية تختلف عن المراة فالرجل يمكن ان يتخلص بسهولة من اي اتر للحب ويدخل في علاقة جديدة اما المراة فتواجه صعوبة في التحول النفسي واستعادة التوازن بعد انتهاء العلاقة العاطفية كما ان الرجل يمكنه ان يحب اكثر من مراة في نفس الوقت ويشعر انه حب حقيقي وحتى لو كان الرجل منغمسا في علاقة عاطفية ويشعر انها علاقة حقيقية فان ذلك لايمنعه من خوض مغامرات عاطفية اخرى Embarassed I love you .
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ملاك الحب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الثلاثاء سبتمبر 16, 2008 10:16 am

طيب انتو رايكم ايه في الحب الاول وهل هو وهم كما يقال ام حقيقة هل يمكن نسيانه او لا ينسى ويعيش معنى؟
أسير الحب
المشــرف العــام

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الثلاثاء سبتمبر 16, 2008 1:01 pm

أولا أنا بشكرك أوى يا ملاك على الموضوع الجميل ده وعايز أقولك إن مفيش حاجة إسمها حب أول وحب تانى لأن هقولك
دلوقتى لو أنا على سبيل المثال كنت بحب وخلاص بقى كنت بموت فيها ومقدرش أعيش منغيرها وجت الظروف حكمت نسيب بعض وجيت بعد فترة حبيت واحدة تانية مش من المعقول إنى هحب الشخصية التانية ديه أقل ما كنت بحب التانية وإلا أبقى بظلمها معايا وتقدرى تسميه مسمى تانى الحب المقضى عليه من قبل الظروف و بالنسبة لحكاية إنه وهم أكيد مش وهم ولاحاجة طلاما أنا مش بلعب ولا وخدها تسلية أو بحب فى واحدة وأنا مش واقف على أرض صلبة لو الحاجات ديه كانت موجودة ساعتها بس نقدر نقول حب وهمى وأكيد الحب ده مش ممكن ننساه إلا فى حالة واحد بس ننساه وهو إننا نلاقى حب زيه يعوضنا عنه وساعتها هيبقى لازمن ننساها غصب عننا علشان منظلمش الحب التانى معانا ونظلم نفسينا إحنا كمان

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الثلاثاء سبتمبر 16, 2008 3:06 pm

انت هنا في كلامك موجود تناقض انت قلت مفيش حب اول وتاني وكمان قلت مش ممكن انسئ الحب الى اذا لقينى حب زيه يعوضنا عنو يعني هنا انت مريت بحبين وانا بشكرك على رايك وانا مش محددة رايي انا حطيت جميع الاراء وبستنى رايكم عشان دا بجد موضوع يتير الجدل وفي احصائيات كمان بتقول ان الحب الاول بكون تجربة نضج عند الانسان لا اكتر واذا حصل زواج من الحب الاول فانه ينتهي بطلاق او يبقبان متزوجين بسبب الاطفال اذا تواجدو ودي كمان نقطة حابة اسمع رايكم فيهاوشكرا على ارد يا ميدو
جنة الحب
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الأربعاء سبتمبر 17, 2008 8:24 am

شكرا يا ملوكتي على الموضوع دا بجد جميلة جدا عشان كل واحد بمر بالحب الاول يعني مفيش حد بيفضل مع الحب الاول وزي مقلتي انو تجربة لازم كل انسان يمر بها sunny
ملاك الحب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الأربعاء سبتمبر 17, 2008 12:23 pm

شكرا على المرور الي نور المنتدى
Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الأربعاء سبتمبر 17, 2008 6:07 pm

الحب الاول كطيارة ورق ,تتحكم فيها الرياح كيفما تشاءوقت ماتشاءعلى الطريقة التى تشاء,فهى تارة تاخدها الى عنان السماء وتارة اخرى تهوى بها الى اعالى الجبال وتارة اخرةتجعلهااسيرة فى احضان شجرةلا تستطيع فك اسرها الااذا شاءت( الحاملات) (الرياح) وهكذا شان الحب الاول, flower تحكمة القوةالعظمة, التى تسيطرعلى المشاعر والاحاسيس وتقبض عليهن قبضة من حديدولا يسطيع الزمان ان يغير منة شياءمهما تعددت وتشكلت وتجملت تجارب الحب الاتى علية, فلا تستطيع ان تمحوا ماترك من ذكريات ويظل هذا الحب محتل عرش القلب ومسيطر على الوجدان,ولا تتمكن التجارب الا خرة من انتزاع العرش منة,الا بامر القوة العظمة؟وهى (قلب المحب)ومدى تمسكةبهذا الحب من عدمة, فهو لةالكلامة الا ولة والاخيرة سواء بالنسيان اوبالتمسكةبة مهما عظمة وتجلت وسيطرا الحب الا تى علية, فهو الوحيد الذىتخضع لة الجوارج وتنحنى لة طوعية واختياراوتسلم بما امرسواء بالنسيان او بالتمسك بة,flower

عدل سابقا من قبل محمدdodo في الخميس سبتمبر 18, 2008 9:07 am عدل 1 مرات
ملاك الحب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الخميس سبتمبر 18, 2008 5:59 am

الله الله متشكرة على مرور الجميل دا و ديما انشاء الله معانا

Embarassed Embarassed Embarassed

زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الخميس سبتمبر 18, 2008 1:36 pm

ان شاء اللة ويكون لية الشرف flower flower
soma
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الخميس أكتوبر 23, 2008 6:03 pm

كلامك بجد جميل يا ملوكه انا من وجهه نظري ان الحب الاول احلي شي بيكون اول حب وبالتالي بيكون فيه كل ما هو جميل وكل ما فيه من طيبه
انا معاكم ان ممكن الحب الاول ينتهي بالفشل شي طبيعي لانه زي اي حب ممكن ينتهي بالفشل بس ممكن الانسان ينسي ويحب تاني بس بالتاكيد مش زي الحب الاول اينعم الحب الاول هيتنسي بس عمره ميتمحي من الذاكره لان الحب الاول ميتنسيش بمعني النسيان ممكن نقول انه يصبح زكري بس احلي زكري
ملاك الحب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الخميس أكتوبر 23, 2008 6:11 pm

مرسي اوي على رد الجميل وانا معاكي تماما عشان الحب الاول بياخد كل براءة في الانسان وبيبقى زكرة حلوة اوي

فارس الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الأربعاء سبتمبر 09, 2009 1:07 am

قديما قال أحد الشعراء :

نقل فؤادك حيث شئت من الهوى ........ما الحب إلا للحبيب الأول
كم منزل في الحي يألفه الفتى ........... وحنينه أبدا لأول منزل

وهذا الشاعر لم يدرك كم كان دقيقا في تصوير مشاعر الانسان الاعتيادية والتي تجعله يرتبط دائما من الناحية الشعورية بأشياء كان لها الوقع الأول في نفسه , أو بمعنى اخر الاشتياق والحنين لأول حالة مفاجئة من المشاعر أو العواطف التي حدثت له تجاه شيء ما , سواء كانت هذه المشاعر تجاه جماد
( بيت , سيارة , ... الخ ) أو كانت تجاه أشخاص ( الحب الأول , الزوجة الأولى , العمل الأول ... الخ )

ولكن هل تتساوى هذه المسألة عند كلا من الرجل والمرأة
فارس الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الحب الاول وهم ام حقيقة   الأربعاء سبتمبر 09, 2009 1:14 am

الموضوع رائع بس الحب الاول جميل حب من القلب حب من الروح حب من كل الجسد الحب سهل ويمكن لاي شخص ان يحب لكن ليس كل انسان قادر ولديه الشجاعة كي يتحمل مسئولية حقيقية

الحب الاول وهم ام حقيقة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1